کمر کشتی یونانی شکست. مسئولان سازمان میراث فرهنگی و مناطق آزاد کیش اما برنامهای برای حفاظت از آن ندارند. این در حالی است که اگر وضعیت کشتی یونانی به همین صورت ادامه پیدا کند، باید غزل خداحافظی با یکی از جاذبههای گردشگری این منطقه آزاد را برای همیشه خواند.
خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ کمر کشتی یونانی شکست و مسئولان سازمان میراث فرهنگی و مناطق آزاد کیش هیچ پاسخی در برابر این اتفاق ندارند و حتی ارزش خاصی هم برای این کشتی قایل نیستند که خود را پاسخگو بدانند.
این در حالی است که اگر وضعیت کشتی یونانی به همین صورت ادامه پیدا کند، بیش از چندماهی دوام نیاورده و ساحل کیش باید غزل خداحافظی با یکی از جاذبه های گردشگری این منطقه آزاد را برای همیشه بخواند.
کشتی یونانی از سال 1345 بخشی از تاریخ و هویت کیش شده است و اکنون هرگاه کیش در سرویسهای جستجوگری همچون گوگل سرچ میشود، بیش از تمام آن بسترهای گردشگری که با میلیاردها تومان هزینه ایجاد شده، کشتی یونانی و غروب خلیج فارس ظاهر میشود.
براساس برخی از بررسیهای غیررسمی مشخص شده که 90 درصد گردشگران داخلی و خارجی به کیش میروند، با کشتی یونانی عکس یادگاری دارند و نخستین تصاویری که از کیش در ذهن افراد ترسیم میشود، نه هتلها، پاساژهای و نه مراکز تفریحی که کشتی یونانی است، با خورشیدی که در پشت آن غروب میکند.
افسانهها و روایتهای بسیاری از این کشتی در کیش شکل گرفته و در میان ادبیات شفاهی مردم راه پیدا کردهاست. گاهی گفته میشود که این کشتی به دلیل مهآلود بودن هوا و نبود فانوس دریایی در سواحل جزیره با ساحل ماسهای برخورد کرده است. بومیان جزیره میگویند که یونانیها هنگام ترک جزیره کشتی را به آتش کشیدهاند؛ با توجه به این که هیچ عنصر غیر فولادی در بدنه و عرشه کشتی باقی نماندهاست، گمان نمیرود این اظهارات نادرست بوده باشد.
مسئولان منطقه آزاد پاسخ نمیدهند
تماسهای مکرر درباره دلیل کمر شکسته کشتی یونانی اما به بن بست میخورد. مسئولان میراث فرهنگی هرمزگان پس از یک هفته تماسهای مکرر، سئوالات خبرنگار را پاسخ نمیدهند. مسئولان سازمان میراث فرهنگی هرمزگان میگویند نگهداری کشتی یونانی ربطی به این سازمان ندارد و مناطق آزاد مسئولیت نگهداری از آن را دارد.
کیش بدون کشتی یونانی
اکنون کمر کشتی یونانی شکسته است؛ این در حالی است که بارها و بارها مسئولان مناطق آزاد کیش از برنامهها و راهکارهای جدید برای جلب توریست در این جزیره خبر دادهاند اما یکی از جاذبههای شناخته شده این جزیره را به راحتی از دست میدهند.
کمی درباره کشتی یونانی
کشتی یونانی در حوالی روستای باغو، در چهارم مرداد ماه سال 1345 به گل نشست، هیچ گاه دلیل اصلی این رویداد کشف نشد و علی رغم بررسی های متوالی همچنان علت آن در هاله ای از ابهام می باشد. کشتی نام برده شده در طول تاریخ، صاحبان گوناگونی از کشورهای مختلف داشته و از همین رو اسم های گوناگونی بر آن نهاده شده است که اسامی آن ها عبارت اند از: امپایر ترومپت، نچرالیست، کوروش پارسی و همدان که در ادامه به توضیحات مفصل در رابطه با این نام ها می پردازیم. لازم به ذکر است که بگوییم در زمانی که این کشتی در جزیره کیش به گل نشست کولا اف نام داشته است.
تاریخچه کشتی یونانی
در سال 1322 یک شرکت کشتی سازی اسکاتلندی به نام ویلیام همیلتون و شرکاء تصمیم به ساخت یک کشتی باربری به نام "امپایر ترومپت" گرفتند. بعد از تکمیل مراحل ساخت این کشتی، وزارت حمل و نقل جنگ بریتانیا برای خرید آن تمایل نشان داد و در ماه فروردین سال 1322 آن را خریداری نمود و در اختیار شرکت "کشتی بخار لاریناگا" قرار داد. کشتی امپایر ترومپت به مدت دو سال در اختیار این شرکت بود و بخش مهمی از فعالیت های باربری آن ها به واسطه این کشتی انجام می شد. در سال 1324 کشتی به شرکت T&G واگذار گشت اما پس از گذشت یک سال شرکت "بخار شرانت" کشتی امپایر ترومپت را خریداری کرد تا در مسیر فعالیت های باربری خود، آن را به کار گیرد، این شرکت مدیریت کشتی را به صاحب پیشین آن (شرکت T&G) سپرد و نام کشتی را به نچرالیست تغییر داد.
• خرید کشتی به وسیله شرکت های ایرانی
در سال 1338 یک شرکت ایرانی به نام لوید اند کو خرمشهر کشتی نچرالیست را خریداری کرد و ضمن اینکه مدیریت آن را به شرکت بی اشوورث و شرکا سپرد، نام آن را کوروش ایرانی نهاد و در مدت 6 سال با این نام فعالیت خود را در آب های خلیج فارس آغاز نمود.
خطوط کشتیرانی ایران در سال 1342 این کشتی را خریداری کرد و آن را همدان نامید. یک سال بعد دو فرد یونانی به نام های فرانگولیس و کلیافز به قصد فعالیت در مسیر ایران – یونان، کشتی را خریداری کردند و نام کوالا اف را بر آن نهادند. درست در همان سال 1343 کشتی در مسیر ایران به یونان در حال حمل نفت بود که به یک باره در کنار ساحل آرام گرفت. نام کشتی یونانی به این دلیل به آن اطلاق گشته که در زمان رخداد این اتفاق، کشتی در مالکیت یونانی ها بوده است.
ویژگی های کشتی یونانی
شاید برای گردشگران عزیز جالب باشد که بدانند وزن کشتی یونانی در حدود 7000 تن و طول آن تقریبا 135 متر می باشد. فاصله سطح آب تا پایین ترین بخش کشتی حدود 10 متر است. دستگاه های پردازشگر کشتی یونانی عبارت اند از: جهت یاب رادیویی و فاصله یاب صوتی که هر یک نقش اساسی در عملکرد آن داشتند.
کشتی یونانی یکی از بهترین کشتی های جهان محسوب می شد که موتوری 3 گانه و بسیار قوی داشت به گونه ای که قدرت آن را 510 اسب بخار تخمین زده اند. سیلندرهایی که در این موتور به کار رفته اندازه های 62، 99 و 0 سانتی متری داشته که توسط میله ای به طول 120 سانتی متر به یکدیگر اتصال پیدا کرده اند.
کشتی یونانی بخش های مختلفی دارد، قسمتی مخصوص بار، بخش خدمه و بخش ناهارخوری برخی قسمت های این کشتی است.
پس از به گل نشستن کشتی در کناره های ساحل، 80 روز تلاش بی وقفه برای بیرون کشیدن آن انجام شد و حتی از یک یدک کش هلندی که دارای قدرت زیادی بود هم استفاده شد ولی گویی کشتی قصد داشت تا ابد در جزیره ماندگار شود. البته امکان این که کشتی را از آب بیرون آورند وجود داشت ولی هزینه های نجومی که به همراه داشت، اصلا مقرون به صرفه نبود. سرانجام تمامی تلاش ها بی ثمر ماند و تصمیم بر آن شد که کشتی را به حال خود رها کنند. بعد از تلاش هایی که هیچ نتیجه ای به دنبال نداشت، خدمه کشتی مجبور به خروج از آن شدند و در نهایت بار آن را هم به طور کامل تخلیه کردند.
طبق گفته عده ای از اهالی روستای باغو، یونانی ها بعد از ترک کشتی، به اندازه ای عصبی بودند که آن را به آتش کشیدند و شاهد سوختن آن در شعله های سوزان بودند، به گونه ای که امروزه تنها عناصر فولادی در کشتی یونانی دیده می شود. آهن کشتی سبب قرمز رنگ شدن ماسه های اطراف آن شده است.
" گفته میشود که هشتاد روز تلاش "اورینوکو"، یدککش هلندی برای بیرون کشیدن این کشتی به ثمری نرسید. تلاشهای ناموفق زیادی برای بیرون کشیدن آن انجام شد و به ناچار سرنشینان کشتی مجبور به ترک آن شدند، چرا که عملیات بیرون کشیدن کشتی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبود. اطلاعات بدستآمده از شرکت بیمه "لویدز" لندن نشاندهنده این است که این کشتی در زمان به گل نشستن متعلق به کشور یونان و بنام کولااف بوده است. "
دلیل به گل نشستن کشتی یونانی همچنان در هاله ای از ابهام بوده و چندین سال است که این کشتی در میان آب های خلیج فارس آرام گرفته و تاریخ مبهمی را در دل خود پنهان کرده است. عده ای مه آلود بودن هوا و عدم وجود فانوس دریایی را دلیل گمراه شدن کشتی می دانند، برخی هم می گویند کاپیتان های هدایت کننده ی کشتی، در اثر خوردن نوشیدنی های غیرمجاز در حالت طبیعی نبودند. ولی این موضوع که کشتی یونانی نزد شرکت لویدز انگلستان حق بیمه زیادی داشته، شک و شبهه زیادی به وجود آورده است و بسیاری اعتقاد دارند که صاحبان کشتی برای دریافت حق بیمه، عمداً کشتی را به گِل نشاندند.
امروزه این کشتی دچار فرسایش شدیدی شده و به تازگی نیز کمر آن شکسته است! فرسایش کشتی یونانی بسیار جدی است تا جایی که ممکن است هر لحظه به اعماق آب فرو رود. بخش زیرین کشتی که دائماً در آب می باشد کاملا پوسیده شده و آثار چندانی از آن باقی نمانده، به همین دلیل بهتر است گردشگران تورهای کیش هر چه زودتر اقدام به بازدید این جاذبه کنند تا تماشای آن را برای همیشه از دست ندهند.
.
درباره این سایت